Als je veel tijd online hebt doorgebracht om meer te weten te komen over hoe je het perfecte cadeau kunt geven, heb je je waarschijnlijk inmiddels gerealiseerd dat bijna elke discussie lijkt te draaien om ideeën over economie en geld en om het geven van geschenken. Omdat bijna alles in deze wereld kosten met zich meebrengt.
Door de nadruk te leggen op het geven van tekens, mis je een van de grootste en meest verbazingwekkende reizen in de geschiedenis: de reis naar jezelf en zelfmeesterschap. Geef ze de kans om zelfbeheersing uit te oefenen. Er gaat niets boven kennis en bewustzijn van wie je bent, waarvoor je hier bent en waarom het leven is zoals het is. Als je het perfecte cadeau aan iemand anders wilt geven, zoek dan vooral naar wijsheid en zelfbeheersing.
Maar wie zegt dat je dat speciale fairtrade geschenk niet kunt blijven geven terwijl je nieuwe dingen over jezelf leert? Door uw gedrag bij het geven van geschenken te onderzoeken, stuitte ik zelfs op een oud raamwerk dat u kunt gebruiken om uw niveau van creatieve liefde te beoordelen. In zekere zin stelt dit raamwerk iedereen in staat om zijn klim naar het hoogste niveau van liefde en vrijgevigheid (d.w.z. het achtste niveau van geven) te volgen. De basis van het raamwerk is stevig verankerd in het idee dat je waarde niet wordt afgemeten aan wat je doet, wie je kent, wie je kent of wat je hebt. Integendeel, uw waarde wordt afgemeten aan wat, waarom en hoe u geeft.
Geschenk van Maimonides
Zoals je zo meteen zult begrijpen, is het geven van geschenken op het hoogste niveau volgens Maimonides een miljoen keer beter dan eenvoudige filantropie.
soorten cadeaugevers (gebaseerd op de liefdesladder van Maimonides)
Arme cadeaugever. Het is de laagste vorm van geven omdat het gebaseerd is op mededogen voor mensen in nood. Julie Salamon noemt dit het niveau van tegenzin van de kant van de gever om met tegenzin te geven. Isaac Klein, die een andere vertaling heeft van Maimonides’ Ladder of Charity, noemt het een geschenk dat “met een frons” wordt gegeven.
Een persoon die tekortschiet, maar bereid is om geschenken te geven. Bij dit soort geven geef je graag aan de armen, maar niet genoeg.
Aanbieder van sollicitaties. Dit niveau is de derde van onderen. Geven op dit niveau is pas geven nadat iemand in nood erom vraagt. Kortom, ze geven niet zonder te vragen.
Ongevraagde aanbieders. Op het moment dat je aan iemand in nood geeft zonder te vragen of voordat je erom vraagt, betreed je het niveau van een ongevraagde gever. Julie Salamon wijst erop dat dit donatieniveau ontvangers mogelijk in verlegenheid kan brengen.
Aangewezen provider voor niet-benoemde ontvangers. Een donatie van dit niveau is minder gênant voor de ontvanger. Je geeft aan de armen die je kent, maar die ken je niet. In zekere zin is dit een openbare schenking. In de tijd van Maimonides en daarvoor ‘bonden de grote wijzen hun geld vast aan [linnen] lakens die achter hun rug werden gegooid, en de armen kwamen onaangedaan en kregen het’. Je zou dit niveau ook het ‘kom maar halen, vreemdeling’-type van perfect cadeau kunnen noemen dat de behoeftigen niet blootstelt aan vernedering.
Leave a Reply