Een copywriter is een persoon die belast is met het schrijven van tekst die wordt gebruikt voor advertenties in tijdschriften, kranten, televisie, radio en andere media. Een copywriter kan worden aangesteld om woorden te schrijven voor persberichten, informatieve of promotionele pamfletten en ander promotiemateriaal. Copywriters kunnen worden belast met het herschrijven of bewerken van bestaand materiaal. Het vak van copywriter is dan ook een zeer flexibele en potentieel interessante job in de wijde wereld van reclame en marketing.
Waar werken copywriters?
Copywriters werken meestal voor reclamebureaus, winkels en marketingbedrijven in grootstedelijke gebieden. De werkomgeving van een copywriter is doorgaans erg druk en vereist creativiteit onder druk. Het is bekend dat reclame een zeer snel veld is waar plotseling veel crises kunnen plaatsvinden. Copywriters worden doorgaans onder druk gezet door korte deadlines en een reeks dagelijkse opdrachten. Copywriters moeten vaak meerdere last-minute revisies maken. Daarom is dit werk niet voor de zwakken of niet voor de zwakzinnigen.
Hoe trouw is het werk van een copywriter?
Copywriters moeten, net als de meeste andere werknemers, meestal 40 uur per week werken, maar deze baan verwacht meestal veel overuren. Gelukkig wordt overwerk dienovereenkomstig gecompenseerd. Copywriters zijn het drukst op kritieke momenten, afhankelijk van de aard van het bedrijf. Warenhuis verschillen tekstschrijver en copywriter werken het meest tijdens vakantie- en uitverkoopseizoenen, terwijl reclametekstschrijvers veel werken aan grote reclamecampagnes.
Veel copywriters genieten tegenwoordig het voorrecht van winstdelingsregelingen die door hun bedrijven worden aangeboden. Copywriters ontvangen ook gemeenschappelijke voordelen zoals betaalde vakantie en vakantietijd, pensioenplannen, gezondheidszorg, hospitalisatieverzekering en levensverzekering. Copywriting kan een behoorlijk dankbaar beroep zijn.
Hoe word je tekstschrijver?
Copywriters moeten goed zijn in het bedenken van geweldige advertentie-ideeën en deze op een zeer duidelijke en effectieve manier op papier zetten. Copywriters moeten een goed begrip hebben van lay-out en typografie, aangezien visuals ook erg belangrijk zijn in advertenties.
De meeste reclamebureaus eisen van aspirant-copywriters dat ze een solide achtergrond in hun vakgebied hebben, bij voorkeur minimaal drie jaar in het bedrijf werken. Copywriters moeten ook een universitair diploma hebben in vrije kunsten, communicatie, management en marketing in het algemeen. Veel copywriters volgen universitaire cursussen die creatief schrijven combineren met marketing, wat hen voorbereidt op een goede carrière als copywriter.
Om als copywriter te worden aangenomen, moet je een solide formele opleiding combineren met actieve schrijfervaring. De meeste copywriters hebben niet alleen een diploma behaald in communicatie of zaken, maar hebben ook geschreven tijdens hun studie voor schoolpublicaties of gemeenschapsnieuwsbrieven. Een goed idee is om goed geschreven werken zoals essays en artikelen te presenteren.
Leave a Reply